En dröm om en ergonomistol

Sedan jag gick i lågstadiet har jag velat ha en ergonomistol, eller en stol/pall med knästöd. Min dåvarande lärare, Agneta hade en sådan som hon jämt satt på. Hon berättade då att den var bra för hållningen och ryggen och det har fastnat i mitt huvud. Vi fick lov att sitta på den när vi fyllde år och vad jag kommer ihåg så var den jätte skön att sitta på/i.

Och det här tycker även jag att alla borde införskaffa om man sitter mkt vid ett bord och arbetar. för om man sitter i en vanlig kontorsstol, hur välutformad den än är så kommer man sjunka ihop i den och ryggen belastas och man kommer efter ett tag att känna att den är ansträngd och man kommer nog även få ryggont.

Jag har läng letat efter en sådan stol i butiker men inte hittat någon men så idag så letade jag ordentligt på nätet i samband med att jag letade efter en massagebänk. I min lilla värld trodde jag att en sådan stol kunde kosta max 500 kr men så fel jag hade det! En sån liten stol kostar jue flera tusen kr! Varför ska hälsa vara så dyrt!? Varför ska man alltid behöva tänka "att det är en väl investering för hälsan" när man ska köpa produkter eller tjänster som gynnar hälsan då det oftast är väldigt dyrt. Hälsa borde vara en självklarhet men tydligen är det bara för de med en lite fetare plånbok.


Källa: http://www.ergoff.se/produktkategorier/knastod

Folk säger att hälsosammare mat inte är dyrare men det är det. För om man vill få i sig alla vitaminer och mineraler och äta sund mat som inte belastar miljön för mycket så kostare det därefter också. För om jag vill så kan jag leva på ca 500 kr i månaden på mat men nu så lever jag på ca 1700 för att jag vill känna att jag någurlunda ska kunna köpa bra mat. Men jag skulle kunna lägga flera tusen på mat för att veta att den är ekologisk och närproducerad, inte "lyxig" mat med andra ord.

Sen när man tränar flitigt bidrar det med att man behöver äta mer. Så det är även en ökad utgift i form av gymkort och mer mat kostnader. Sen så kanske man behöver gå på någon behandling för exempelt ryggen så kostar det massor om man ska gå till en kunnig och utbilda person. Så har man inte ett välbetalt jobb så kommer man inte kunna ta hand om hälsan är min slutsats. Man kommer inte kunna ha den valmöjligheten att ta hand om helheten av sin hälsa utan kommer kanske få prioritera vissa delar.

Hälsa är någo som jag tycker är en självklarhet för alla, kanske är det därför som jag utbildar mig till kost och friskvårdsrådgivare. Jag kanske har valt rätt utbildning. Jag har nämligen flera gånger funderat på om jag har gjort rätt val. Men det känns rätt, hälsa är något som jag brinner för. Så låt oss nu hoppas på att jag får mitt drömjobb i slutändan. Men just nu känns det en anings långt bort. Har så sjukt mycket i skolan nu. Men det är intressant. I dag till exempelt var det en coach som föreläste för oss hela dagen och det var jätte intressant. Det känner jag att det är något som jag verkligen kommer att jobba med i framtiden, att coacha människor mot en hälsosammare livsstil och matvanor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0